Facebook1Wat is Facebook?

Facebook is een zogenaamde social networking site. Dit is een website die je toelaat een netwerk uit te bouwen met vrienden of collega’s. De site is nog maar sinds 2004 online maar kent ondertussen al miljoenen leden. Aanvankelijk stond de website enkel open voor universiteitsstudenten. Later werden ook medewerkers van enkele grote bedrijven toegelaten, en nog later werd iedereen ouder dan 13 toegelaten. Sinds enkele jaren is Facebook een echte hype, ook in België en Nederland. Er zijn altijd maar meer mensen met een profiel, en veel mensen bezoeken de site elke dag.

Hoe werkt Facebook?

Facebook werkt eigenlijk zeer eenvoudig. In een notendop ziet de werking er zo uit:
1.Je maakt een profiel aan op Facebook. Je vult basisinformatie in over wie je bent (beroep, leeftijd, etc.) en zet er enkele mooie foto’s bij.
2.Je koppelt vrienden aan je profiel. Dit zijn mensen die je kent.
3.Je maakt een privacykeuze. Je kan ofwel alles aan iedereen tonen (aan de hele wereld) of je kiest ervoor om jouw profiel enkel zichtbaar te maken voor vrienden.
4.Vanaf nu kan je regelmatig een statusupdate plaatsen. Dit is een kort berichtje waarin je wat informatie kwijt kan. (bijv. Deze namiddag ga ik fietsen, of Wat een mooi weer!, of Dat artikel in De Standaard is geweldig!) Jouw vrienden krijgen die updates te zien in hun nieuwsoverzicht en kunnen erop reageren.

Vrienden, groepen en pagina’sfacebook2

Wanneer je op Facebook actief bent, moet je goed het onderscheid kennen tussen vrienden, groepen en pagina’s:
■Vrienden: vrienden, dat zijn meestal gewoon de mensen die je kent. Het zijn personen waarmee je bevriend bent geraakt. “Bevriend” heeft hier overigens een andere betekenis dan in de offline wereld. Het wil gewoon zeggen dat je de mensen enigszins kent en hen wil opnemen in je netwerk.
■Groepen: een groep is een verzameling mensen. Deze mensen zijn geen vrienden van elkaar, en kennen elkaar vaak niet. Wat hebben ze dan gemeen? Ze zijn allemaal fan van een bepaalde idee (bijv, wij eten graag frietjes), een bepaalde persoon (bijv. Linda Mertens is super knap) of een bepaald product of merk (bijv. de iPad is geweldig). Door lid te worden van de groep, geef je aan het idee te delen. Iedereen kan groepen aanmaken.
■Pagina: Een pagina is een profiel van een bedrijf. Als bedrijf kan je gratis een pagina aanmaken en daarop informatie plaatsen over je bedrijf. Bezoekers van die pagina kunnen daar ook fan worden van je bedrijf. Wanneer je dan een statusupdate plaatst op je bedrijfspagina, wordt die ook getoond in het nieuwsoverzicht van al je fans. Een goede manier om reclame te maken, en om in dialoog te gaan met je klanten.

Vind ik leuk

Op veel websites vind je een “vind ik leuk”-knop. Wanneer je op deze knop klikt en inlogt met je Facebookprofiel, dan wordt je lid van deze groep. Eigenlijk geef je dan gewoon aan dat je dat een goed merk vindt. Wanneer je je na een tijdje bedenkt, kan je aanduiden dat je niet langer fan wil zijn. Voor clubs is het interessant om zoveel mogelijk fans te verzamelen. Zo lijken ze belangrijker, en zo hebben hun statusupdates een groter bereik (want, die statusupdates verschijnen immers op het nieuwsoverzicht van alle fans, zie ook hierboven).